Welke student wil dat niet? Bezig zijn voor school & tegelijkertijd je eigen webwinkel bouwen en managen.


Van de vele MBO keuzedelen is “Online Marketing en E-commerce” misschien wel de allerbelangrijkste voor ondernemers van de toekomst.

Het MBO keuzedeel Online Marketing en E-commerce bereidt studenten voor op het (r)etail landschap waar bedrijven in steeds grotere mate van afhankelijk zijn. In dit boeiende en leerzame keuzedeel moet de student als praktijkopdracht een echt werkende webshop bouwen. Met de webshop van De Schoolwebwinkel wordt ondernemend gedrag extra gestimuleerd, doordat de student direct aan de slag gaat met een webwinkel waarmee hij of zij ook daadwerkelijk goederen of diensten kan verkopen. Door deze praktijkgerichte aanpak doen de mbo-leerlingen nog meer relevante ervaring op gekoppeld aan hun keuzedeel.

Webshop in keuzedeel

In het MBO is praktijkgericht onderwijs van groot belang, met de juiste mix van praktijk en theoretische vorming. Binnen de opleidingen Commercie, Retail of Marketing worden de vakken hier op ingericht om aansluiting te creëren met de huidige beroepen in de arbeidsmarkt. Ervaring hebben in online verkoop is daarbij een essentieel onderdeel geworden. Dit geldt voor handel- en logistieke vakken. Kennis over online marketing en e-commerce is nu nog een pré, maar in de nabije toekomst zal het een vereiste zijn om succesvol te kunnen zijn in de online business.

Een onderdeel van het examen is een webshop opzetten en bouwen. De student maakt hierbij naast een programma van eisen ook een plan voor de vindbaarheid en het online adverteren en richt zich op de navigatiestructuur. Als de webwinkel afgerond is, zal het gepresenteerd worden binnen de school.

Ondernemend gedrag

Het unieke van de lesmethode van De Schoolwebwinkel is dat het altijd een combinatie is van theorie en praktijk. Er wordt gewerkt vanuit één digitaal platform dat overzichtelijk en veilig is. Iedere student krijgt een eigen omgeving waarin de student zelf een gecertificeerde webshop met echte online betaalmethoden kan opzetten. Welke goederen of diensten er verkocht worden bepaalt de student zelf. Dit kan eventueel in samenwerking met een lokale ondernemer, zodat er aansluiting plaatsvindt tussen het onderwijs en het regionale bedrijfsleven.

De student is hiermee verantwoordelijk voor het hele proces; de branding, het assortiment, de prijzen, de tekst, de foto’s, de reclame, de verkoop en de afhandeling van de bestellingen. Alle ondernemersvaardigheden komen aan bod. Een gedeelte van de winst, die als het goed is gerealiseerd wordt, kan aan een goed doel geschonken worden om de maatschappelijke betrokkenheid van de student en webshop te stimuleren. Alles samen levert een concrete invulling binnen de opleiding met betrekking tot ondernemend gedrag.

Ondernemend gedrag heeft te maken met kansen zien. Maar ook met kansen grijpen, er iets mee doen. Dat is wat de student kan laten zien met zijn eigen gemaakte échte webwinkel.

Voordelen Schoolwebwinkel in keuzedelen MBO 

Alle facetten van de lesmethode en de webshop zijn op technisch-, financieel- en juridisch gebied goed geregeld. Hierdoor heeft deze lesmethode zelfs het certificaat van de Thuiswinkel Waarborg verkregen. De webshop die leerlingen opzetten is daarom ook gecertificeerd met het Thuiswinkel Waarborg, waardoor het voldoet aan de Nederlandse wet en regelgeving.

Een ander groot voordeel is dat de verkopen vanuit De Schoolwebwinkel zijn vrijgesteld van BTW en dat alle fiscale- en administratieve aspecten voor de studenten school zijn geregeld. Hiermee blijft zowel voor de docenten als voor de studenten de focus liggen op de leerdoelen en de ervaring die nodig is om het vak te leren beheersen.

Hetgeen geleerd wordt, kan direct worden ingezet in de praktijk. De ondernemende houding van de student wordt geprikkeld. Werken vanuit school met een échte webshop. Zo kan een student onder de vleugels van school goed leren hoe alles werkt met betrekking tot een webwinkel.

De lesmethode met een échte webshop van De Schoolwebwinkel is sector-overstijgend. Dat wil zeggen het is te combineren met verschillende keuzedelen binnen het MBO. Het geeft in ieder geval, bij welk keuzedeel het ook gebruikt wordt, een concrete invulling aan ondernemerschap.

Met name bij keuzedelen als Online Marketing en E-commerce is dat waar de markt behoefte aan heeft. Studenten die skills in de praktijk hebben geleerd.